12. September 2008

Hvad gør folk når de snakker i mobiltelefonen??

Er her min iagttalese om hvad folk gør når de snakker i mobiltelefonen:

Efter jeg har observeret en del folk, er jeg kommet frem til at énhver har sin egen måde at snakke i mobiltelefonen. Det kan der allerede lægges mærke til, når de tager mobiltelefonen: Nogen melder sig med efternavn ”Hansen..?” eller med fornavnet ”Det er Birte..”. Eller hilser med det samme til den der ringer: ”Hej Luise!”. Enkelte kan også finde på kun at bruge ”lyde” til at tage mobiltelefonen som f.eks. et nøgternt ”Hø??”. Og nogle tager den slet ikke, hvis de kan se hvem der ringer, men man kan fornemme et lille suk, når mobilen bliver pakket ned i tasken igen.
Jeg fandt hurtig ud af, at jeg ikke kan finde to mennesker der snakker i telefon på samme måde. Det handler ikke om samtalens indhold, men om hvordan den der snakker i mobilen opfører sig/hvad han gør.
Jeg har kigget på en del folk der snakker i mobilen. Man finder dem over alt f.eks. i supermarkedet, i bus og tog, i bilen, i hjemmet, til møder, når man er på gåtur og alle de andre livssituationer der hver eneste dag opstår.
Nogle har meget at fortælle og andre lytter kun: ”Ja.. Hmm.. ..... hmm.. ... ja”, og gør derved opmærksomme at de stadig er i den anden ende af telefonen.
En del folk koncentrerer sig fuldstændig på deres samtale og registerer slet ikke omverdenen, måske glemmer alt om den, idet de fortæller deres samtalepartner private og intime detaljer, selvom de er ude i gågaden.
Det sker også at man kommer til at løbe ind i folk, ikke fordi man ikke ser sig for, men fordi den anden pludselig bliver stående ud af den fulde fart, fordi man lige skal have snakket med nogen. På den anden side kan de fleste dog finde ud af det der med multitasking og selvom, der er nogen der ringer dem op går videre :-)

2 Kommentare:

Helen hat gesagt…

Hej Andrea

Fin blog du har :-)
Har du set hvad Kirsten, Pia og Jennifer skriver i deres iaggtagelser af hvordan mobiltelefonen indgår i hverdagen?

Jennifer hat gesagt…

Huhu
Det du har observeret kender jeg godt:)
Har du engang lagt mærke til, at folk skifter stemme, når de taler i telefonen? Det er en observation jeg har gjordt, som jeg synes helt vild morsomt:)